Forum www.klubrockowyrybnik.fora.pl Strona Główna www.klubrockowyrybnik.fora.pl
Inicjatywa: Klub Rockowy w Rybniku
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Emerson, Lake and Palmer

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.klubrockowyrybnik.fora.pl Strona Główna -> Muzyka / Classic Rock
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Agnetha




Dołączył: 17 Wrz 2009
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rybnik

PostWysłany: Wto 23:02, 22 Wrz 2009    Temat postu: Emerson, Lake and Palmer

Emerson, Lake and Palmer (ELP) - brytyjskie, progresywne trio rockowe. ELP powstało w roku 1970 jako supergrupa. Od 1998 zespół pozostaje w stanie hibernacji.

Skład zespołu

* Keith Emerson - instrumenty klawiszowe,
* Greg Lake - gitara basowa, gitara prowadząca, śpiew,
* Carl Palmer - perkusja i instrumenty perkusyjne,

Historia zespołu

Grupę założyli w 1970 roku Keith Emerson, wirtuoz pianista oraz wokalista, gitarzysta i basista Greg Lake. Emerson wcześniej grał w progresywnej grupie The Nice, a Lake w King Crimson. Po przesłuchaniu szeregu perkusistów na trzeciego członka grupy wybrano Carla Palmera wcześniej grającego w The Crazy World of Arthur Brown i Atomic Rooster. W latach siedemdziesiątych grupa odniosła wielki sukces komercyjny, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu i artystycznej integralności. Debiutem grupy był występ na festiwalu rockowym na wyspie Wight w sierpniu 1970, dopiero po niemal 30 latach udokumentowanym na albumie "Live at The Isle of Wight Festival 1970". . W tym czasie w brytyjskiej prasie pojawiły się informacje o planach dołączenia do zespołu Jimiego Hendriksa, okazały się jednak nieprawdziwe. Tego samego roku wyszedł pierwszy album, zatytułowany po prostu Emerson, Lake and Palmer. Zawarte na nim sześć utworów na stałe weszło do kanonu gatunku. Album ujawnił też wszystkie możliwości grupy - finezyjne techniki wykonawcze, umiejętności kompozytorskie, umiejętność transkrypcji utworów muzyki poważnej na rockowe instrumentarium i perfekcyjną jakość studyjnych nagrań. Album, aczkolwiek uznawany za jeden z najlepszych nie tylko w historii zespołu lecz także i gatunku, pokazuje grupę na etapie poszukiwania swego własnego brzmienia i stylu. Największym przebojem z tego albumu jest melodyjna ballada rockowa Lucky Man (Szczęściarz). Pozostałe to Barbarian i Knife-Edge oparte na motywach utworów odpowiednio Beli Bartoka i Leoša Janacka, The Three Fates zawierające m.in. solo Emersona na organy kościelne, oraz Tank z solowa partią perkusji w wykonaniu Palmera.

Wydany tego samego roku (1970) drugi album grupy zatytułowany Tarkus pokazuje już dojrzałe, wypracowane brzmienie zespołu, które ma się zachować przez następne lata. Album otwiera dwudziestominutowa suita Tarkus, oparta tekstowo i muzycznie na epickiej opowieści o konflikcie Tarkusa, uosabiającego stechnicyzowaną nowoczesność i Mantykory - uosobienia duchowości i tradycji. Druga strona płyty zawiera sześć krótszych, stylistycznie bardzo zróżnicowanych utworów, są to: Jeremy Bender - piosenka w stylu honky tonk, Bitches Crystal- huraganowy popis perkusyjnej gry Carla Palmera (zagranej w metrum 6/Cool, The Only Way (Hymn), antyreligijna pieśń, zapoczątkowana cytatem z Toccaty w F dur Bacha, Infinite Space (Conclusion), niejako antyteza poprzedniego utworu, A Time and a Place rockowa ballada i na końcu rock-and-rollowa piosenka Are You Ready Eddy. Taki układ albumu: rozbudowana suita oraz kilka krótszych otworów, w tym przeróbka z klasyki, awangardowa etiuda i w końcu popularna piosenka, stanie się typowym dla kolejnych płyt grupy.

W 1972 wychodzi kolejny album Pictures at an Exhibition (Obrazki z wystawy). Jest to luźna rockowa adaptacja cyklu miniatur fortepianowych pod takim własnie tytułem i fragmentów poematu symfonicznego Noc na Łysej Górze Modesta Musorgskiego. Album rewolucyjny tak w formie jak i treści, nagrany w całości na żywo, jest pierwszą rockową adaptacją muzyki poważnej na taką skalę.

Wydana w kilka miesięcy po koncertowym Pictures... studyjna płyta Trilogy prezentuje bardzo dojrzałe brzmienie. Trzyczęściowa Endless Enigma/Trilogy to opus magnum tego albumu; The Sheriff to kolejny flirt z honky tonk; Hoedown przeróbka utworu współczesnego kompozytora Aarona Coplanda; Abaddon's Bolero (bolero), w artystycznym zamyśle przypominająca utwór Maurice'a Ravela.

Z końcem roku 1973 wydana została płyta Brain Salad Surgery. Druga strona albumu wypełniona jest wielką, czteroczęściową suitą Karn Evil 9 (literacko opartą na historii konfliktu ludzi i maszyn), którą pod względem artystycznym można porównać do Close to the Edge grupy Yes i Supper's Ready grupy Genesis. Pierwsza strona albumu zawierająca cztery utwory, w tym dwie przeróbki: Jerusalem Charlesa Parry'ego oraz Toccata argentyńskiego kompozytora Alberto Ginastery. Płytę dopełniają dwie ballady Still... You Turn Me On i Benny the Bouncer.

Kolejne trzy lata muzycy poświęcili na odpoczynek od pracy studyjnej. W tym czasie wychodzi tylko koncertowy, trzypłytowy album Welcome Back My Friends to the Show That Never Ends.

Grupa ponownie się uaktywnia w roku 1977 by nagrać album Works, wyjątkowy w historii grupy i progresywnego rocka w ogóle. Koncepcja zasadzała się na pomyśle składanki, na której każdemu artyście dano do wypełnienia jedną stronę winylowego krążka. Pozostałą czwartą stronę (dwupłytowego albumu) wypełniła muzyka zespołowa - tym razem tylko dwa utwory: własna wersję Fanfare for Common Man Aarona Coplanda oraz zespołową kompozycję Pirates. Obie stanowią bardzo ważne pozycje w dorobku grupy. Strony solowe jednakże pokazują jak różne koncepcje muzyczne wypracowali poszczególni muzycy. Keith Emerson skomponował i nagrał wraz z orkiestrą koncert fortepianowy w stylu neoklasycznym, Greg Lake nagrał pięć romantycznych ballad w tym piękną C'est la Vie a Carl Palmer stworzył eklektyczny zestaw utworów wyraźnie zmierzający w stronę jazz rocka.

Album Works okazał się sukcesem artystycznym, lecz jego konsekwencją był rozpad zgranego niegdyś trio na trzech solistów, których koncepcje muzyczne stawały się coraz trudniejsze do pogodzenia. W tym momencie, logicznym posunięciem byłoby rozwiązanie grupy. To jednak nie wchodziło w grę bowiem ELP miało do wypełnienia zobowiązania wobec wytwórni płytowej. Wynikiem tego były dwa kolejne albumy: Works vol. 2 i Love Beach. Jakkolwiek drugi wolumin "Dzieł" był już tylko cieniem pierwszego, to ciągle może być uznawany za niezły album i ma swoje mocne punkty, o tyle Love Beach był tym, o którym muzycy grupy woleliby zapomnieć. Jest to zbiór rockowych piosenek, nie wyróżniających się niczym, oprócz dwudziestominutowej suity Memoirs Of An Officer And A Gentleman nie zasługujących właściwie na zaliczenie do stylu progresywnego rocka. Po wydaniu tej płyty grupa zamilkła na ponad dziesięć lat.

Jedyną próbą wskrzeszenia zespołu był epizod 1986 roku. Emerson i Lake próbowali namówić Palmera do nagrania nowej płyty. Ten ostatni był jednak zbyt zaangażowany w inną rockową supergrupę Asia by wziąć udział w nagraniu nowego albumu. Ostatecznie w nagraniu wziął udział Cozy Powell - perkusista grający w takich hardrockowych zespołach jak Black Sabbath, Rainbow czy Whitesnake. Nowy zespół Emerson Lake and Powell okazał się efemerydą, a jej jedynym produktem był tylko jeden tak właśnie zatytułowany album.

Prawdziwa reinkarnacja zespołu nastąpiła dopiero w 1992. Zespół nagrał w studio nowy album Black Moon. Album mieszczący się w standardzie neoprogresywnym lecz poza niego nie wychodzącym. Wynikiem trasy koncertowej promującej nową płytę był album nagrany na żywo w czasie występu w londyńskiej Royal Albert Hall. Kolejny album In the Hot Seat w zamyśle miał być powrotem do progresywnych korzeni. Osnową albumu miała być ponad dwudziestominutowa wersja piosenki Boba Dylana Man in the Long Black Coat. W ostateczności wyszła z tego czterominutowa piosenka. Mocnym punktem jest bardzo emocjonalna ballada Daddy. Problemy personalne wewnątrz grupy oraz problemy zdrowotne muzyków doprowadziły do tego, że płyta faktycznie nie została ukończona. Wolny czas na CD wypełniono fragmentami studyjnej wersji opublikowanej wcześniej na żywo Picture at an Exibition.

ELP koncertował w 1997 r. po raz ostatni, między innymi odwiedzając Polskę, gdzie nagrana jest na żywo płyta Live in Poland. Przygotowana w swym zamyśle na polski rynek, stała się cennym nabytkiem dla kolekcjonerów na całym świecie. Znakomitym przykładem koncertowej "magii" grupy jest podwójny album nagrany w czasie programu King Biscuit Flower Hour wydana w 1997

Do kolejnych sesji nagraniowych nie doszło. Nieporozumienia personalne w ostateczności doprowadziły do oficjalnego rozwiązania grupy.

Dyskografia

Albumy studyjne

* (1970) Emerson, Lake and Palmer
* (1971) Tarkus
* (1972) Trilogy
* (1973) Brain Salad Surgery
* (1977) Works Vol. 1
* (1977) Works Vol. 2
* (1978) Love Beach
* (1985) Emerson, Lake & Powell
* (1992) Black Moon
* (1994) In the Hot Seat


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.klubrockowyrybnik.fora.pl Strona Główna -> Muzyka / Classic Rock Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin